Direktlänk till inlägg 17 mars 2017

Livet är som ett nystan

Av Leijon - 17 mars 2017 09:54

Har du någongång försökt att hitta garnänden i mitten av nystanet? Det kan var som rena lotteriet - ibland går det fantastiskt lätt och bra och ibland kommer det ut halva nystanet i en trasslig klump.

 


Precis som livet tänker jag....Ibalnd går det som på räls och ibland blir det bara en enda stor klump av trassel.


När man sedan ska försöka att trassla ut den där klumpen så är man ofta mitt i ett virkarbete och det kan mycket väl hända att virknålen ramlar ur och man börjar repa upp maskorna i arbetet. DÅ BLIR MAN INTE GLAD!! talar av egen erfarenhet eller så trasslar det så det blir knut på knut på knut - tålamodsprövande-


Så kan det också vara med livet om man tappar arbetsredskapet kan hela tillvaron repas upp och gå sönder. Livet blir mindre och man kan inte stoppa den upprivande spiralen förrän man hittar ett arbetsredskap igen som sätter stopp för raset - det kan vara samtal med en god vän, det kan vara en gemenskap med andra i en förening, det kan vara att påta i sin trädgård eller att den man älskar säger kärleksfulla ord som landar i hjärtat.

Men så kommer de där knutarna; katastroftankar, dålig ekonomi, ensamhet, utanförskap, sjukdom, arbetslöshet, sorg osv. Men hur hårt än knuten sitter så går den att lösa upp. Det tar tid och tålamod men det går.


Nu kan man fortsätta virkandet, knutarna är lösta i alla fall för tillfället och trasslet är en lång fin lina bara att virka på och se hur den fina duken eller vad det kan vara växer och blir fin och man känner sig stolt över att gjort något vackert och bra.


så är det med livet också - det kommer tider när allt flyter på och man mår bra och känner att livet leker och man har klarat av livetsknutar och trassel för stunden. Glöm då inte att vara stolt över dig själv och tacksam över det liv du har fått. Då växer du som människa.

 


Vi har fått livet av vår Skapare - livet själv men vi  är medskapare i våra liv. 



 
 
Ingen bild

Lisafisa

17 mars 2017 10:38

Du skriver så klokt om vardliga saker. Kramar 💗

Leijon

17 mars 2017 16:27

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leijon - 9 juli 2018 15:58


Så kom då äntligen lite regn. Får hoppas att det håller på ett tag! Är så trött på att orken tryter och kroppen värker ... måste gnälla lite..... trodde jag skulle baka idag men kroppen ville nåt helt annat. Så här ligger jag i sängen med yrsel o...

Av Leijon - 24 juni 2018 21:58


Nu var det längesedan jag skrev här. Men ska försöka på nytt att göra verklighet av en tanke. Sen jag skrev sist har jag blivit diagnostiserad med kroniskt smärtsymtom, utmattningssyndrom, ångestsyndtpm och PTSD. Svårt att tackla det när jag hade h...

Av Leijon - 24 februari 2018 10:05

Tycker att man kan kalla det vårvinter i slutet av februari när det är 6 minusgrader och strålande sol som faktiskt värmer. Nu har jag köpt fröer. En del ska förodlas, därför är det dags att skaffa det nu. När jag inget kan göra ute än så sysslar...

Av Leijon - 20 februari 2018 13:34

Idag faller sömnmedel stora flingor. Det är några minusgrader så snön kommer stanna kvar ett tag. Känner mig nöjd med gårdagens jobb när alla krukväxter fick ny fin jord. Det är inte bara plantorna som växer. Mitt barnbarn visade stolt upp en glu...

Av Leijon - 19 februari 2018 11:04

Dagen startade med snöfall ute och plantering inne - omplantering av krukväxterna. Nu är köket sanerat och blommorna klara så nu kan de växa så det knakar. Dags för en kafferast och njuta av att detta arbete är gjort. Blir nog en promenad senar...

Ovido - Quiz & Flashcards