Alla inlägg den 19 mars 2017

Av Leijon - 19 mars 2017 18:57

Jag vaknar! Solen skiner och katten jamar! Det är VÅR! Tror jag lider av vårtrötthet.Skulle kunna gå i ide men NEJ det vill jag ju inte. Jag vill insupa allt vackert. Jag vill andas in den krispiga vårluften, Jag vill vara aktiv medskapare av mitt liv!

På grund av allergi - pollen - som startat nu - är jag mer avslagen än vanligt. 

Jag började med att baka bullar idag. Hahaha...........nu fick jag se på andra bullar! De blev stora som dasslock! Vet inte vad jag gjorde annorlunda men smaken var det inget fel på. Finns det något som luktar hemtrevligare än nybakta bullar?! Nej, jag tror inte det.

 

Fram på eftermiddagen kände jag att jag skulle gå min promenad vid sjön. Sagt och gjort! Efter en liten bit så kommer jag fram till en bänk där det sitter en gumma - ja, det var ingen tant, det var en söt liten gumma och en tonårskille. Min vana trogen så hejar jag när jag passerar folk. De skiner upp och hejar och gumman pratar med kille och sedan skiner hon upp och börjar prata med mig på ett annat språk. Georges som pojken hette förklarade för mig att hon var så glad över mitt hej! Hon berättade att hon kommit från Syrien för ett halvår sedan.

Hon är så tacksam över Sverige och sin rullator som gör att hon kan gå korta bitar. I syrien hade hon inget hjälpmedel utan satt mest stilla hela dagarna. Georges var hennes barnbarn och han följer med sin mormor på promenad varje dag efter skolan. De är så glada över att slippa vara rädda för bomber eller krypskyttar.

Vi gick en liten bit bredvid varandra och hon fortsätter att berätta. Hon har förlorat en son och hans familj och sin man på grund av IS. Här vill hon börja ett nytt liv i trygghet hos sin dotter med familj. Hon är 59 år gammal och jag är 55 snart. Hon ser ut som 90 - vilket hårt liv hon måste ha levat.

 

Glöm inte att kämpa för allas rätt och det goda i samhället! Vi har så mycket att dela med varandra.

Väl hemma sätter jag mig och dricker mitt kaffe och tänker; Om jag var tvungen att fly till Syrien skulle jag kunna vara lika glad och tacksam som Georges momor?? Kanske, kanske inte?!


Ovido - Quiz & Flashcards