Alla inlägg den 20 mars 2017

Av Leijon - 20 mars 2017 10:00

Vårdagjämning!! Snö på backen och mulet....ja ja vad är väl en bal på slottet..... Men till helgen ska det bli varmt!! Hoppas! HOppas! HOPpas! HOPPas! HOPPAs! HOPPAS!

Ibland kan det komma en liten ruta som talat om att minnet på mobilen är fullt. Det får inte plats mera! Genast börjar vi åtgärda detta genom att radera eller spara på något annat minne t ex datorns.


Men vad gör vi när minnet i "geledatorn" är fullt - alltså hjärnan! Oftast åtgärdar vi inget när rutan har kommit upp 357 gånger - sen kraschar det och då förstår vi ingenting. Hjärnan lägger av själv och du är hjälplös. Blir sjukskriven och förstår inte vad folk säger, hittar inte hem, kan inte tvätta, minns inte hur man gjorde, Kan inte läsa, Titta på film funkar inte koncentrationen är någon annanstans, orden kommer inte fram när du ska berätta, betala räkningar är som att bestiga mount Everest. Det är fullt och överhettat!

 


Hur åtgärdar man detta? Först och främst det tar tid!! Lång tid! Du måste hitta ett sätt att radera det som blivit för mycket. Rensa hjärnan på intryck. Promenader i skog och mark i tystnad är lisa för själen. Dra ner på kraven, alla måsten, även sociala sammanhang måste minimeras. Sakta, sakta återkommer din förmåga att tänka klart.


Det syns inte utanpå hur du mår inuti. Kom ihåg att när du möter mig ser jag fortfarande ut som den glada, härliga, pratsamma och roliga Ing-Marie som du en gång mött, men inuti är det kaos och tröttheten är total, min kropp värker i varenda led. Jag minns kanske inte vad du heter men det döljer jag väldigt bra. När jag kommer hem, tar av masken, rasar jag och sover i ett par timmar.


Efter 1,5 år har jag börjat ta de första stegen mot ett nytt liv men än är det långt kvar! Men jag gläds åt de dagar då vardagen fungerar och ångesten över att inte hitta hem uteblir.


Ta vara på din kropp och hjärna. Åtgärda när rutan visas första gången(om du upptäcker den) Rensa hjärnan på intryck lite då och då!

Var rädd om dig!!

     

Ovido - Quiz & Flashcards