Alla inlägg den 7 mars 2017

Av Leijon - 7 mars 2017 10:07

När man läser rubriken kan man få många assosiationer! Förföljelse, älgjakt och snöstorm för att nämna några.

Igår var jag ute och körde och det hade varit ett oväder med snö och blåst och vid Varaslätten var just snödreven otroliga och flera bilar i diket. Jag tackade min nådige Gud att vi kom hem helskinnade och inte behövde sitta fast i en driva i en allt kallare bil i väntan på bogsering. Egentligen ett ilands problem om man jämför med allt runt om i världen.

Jag ska dock stanna i vårt land när jag ska göra några reflektioner. Drevet går! SD blir mer och mer etablerade, folk blir mer och mer stressade, psykisk ohälsa ökar lavinartat, otrohet ökar och blir allt mer gränslös, Lögner blir fler och fler,egoismen och egen vinning är prio ett,  till och med de som ska stå för något sunt, mänskligt och värna om livets okränkbarhet blaskar ut sin ideologi till intet och skulle du någon gång ställa frågan "Tror du på Gud?" så blir svaret ofta; vad tycker du själv?

När drevet går - står vi ensamma.......eller gör vi det?!

 

Vågar du och jag stå upp för våra vänner? Vågar vi stå för en kristen tro som bär genom allt? Vågar du och jag stå på livets okränkbara sida. Vågar du och jag gå mot etablissemanget för ett mänskligare samhälle? Följ mig! Detta är en uppmaning som vi fått av Jesus - Livet själv - vågar du och jag ta uppmaningen på allvar? 

Jag kommer att tänka på berättelsen från den förföjda kyrkan.

"Kristna träffades i en undangömd lokal för att fira gudstjänst och man hade en fin altartavla i mosaik av Kristus. Nu hade de fått reda på att de hade blivit upptäckta och var tvungna att fly. Varje medlem av församlingen fick med sig en mosaikbit från altartavlan som ett hoppets tecken och en påminnelse att Gud alltid är med - du när aldrig ensam och att när vi träffas och lägger ihop våra bitar blir Kristus synlig."

Har du din mosaikbit i fickan? Vågar du hoppas? Vet du att Gud är med? "Du är aldrig ensam" - detta står på armband du kan köpa för att stötta oss med psykisk ohälsa . ...vågar du tro på budskapet?

När Gud får vara Gud får vi också vara människor i djupaste bemärkelsen.

Det finns en närvarande eld i världen och i vår närhet som brinner. Värmer, skänker ljus, skrämmer bort det hotfulla! Samla din kraft vid elden när drevet går!

 




Ovido - Quiz & Flashcards