Alla inlägg den 1 mars 2017

Av Leijon - 1 mars 2017 09:39

Denna dagen ett liv! så sa Farbror Melker i Saltkråkan....min dag har börjat fint - not! Vaknade 03.30 av att huset nästan skakade och jag trodde att värmepannan höll på att flyga i luften men det var i luften som ljudet kom ifrån. Ett flygplan i låg höjd vid denna tid på dygnet. Skakig gick jag och la mig igen och funderade på " är det krig nu?" Men eftersom kyrkklockorna inte ringde så antog jag att det var lugnt.

Somnade helt slut. Nästa chock kommer 05.20......vaknar av en brutal tå-attack från en viss katt. NEJ! Skrållan sluta du ska inte gå ut nu!!!

Bäddar in mig som en kåldolme för att kattskrället inte ska komma åt någon kroppsdel. Av erfarenhet borde jag veta att detta hjälper inte särskilt mycket..... som sagt. Det tog ytterligare en halvtimma sen var hon där igen och satt på min rygg och sjöng morgonsång.

Jag tycker om katter, jag tycker om katter MEN INTE FÖRE SEX PÅ MORGONEN!!!!!!

släpar mig tillslut upp och tar på henne selen och öppnar dörren - regn - matte jag tänker inte gå ut i detta väder fattar du väl! Grrrr...sstrid!

Släpar mig likt en ökenvandrare mot oasen mot min perkulator - måste ha kaffe!! Laddar och väntar! Inget gurglande ljud som är så vackert på morgonen, ingen ljuvlig kaffedoft heller.   Går Går bort och kollar - kan ju ställt den snett - nej, kollar propparna - allt i sin ordning. Då går den hårda sanningen upp för mig ; PERKULATORN HAR PAJAT!!!

 

Vad ska jag göra nu??? Jag måste ha kaffe!!

Hjärnan funkar ovanligt bra denna dag... jag har ett evighetsfilter någonstans som vi brukar ha med när vi reser. Var är det? Leta, leta leta.... hittar inte! Nu är goda råd dyra. Käner abstinensen kommer krypande och förtvivlan. JAG MÅSTE HA KAFFE!!!!

Tack och lov för mina barnbarn....det står en smoothie i kylskåpet och genast drog jag mig till minnes till slutet av 90-talet när vi en december åkte till Polen med hjälpsändning. En gammal Kungsholmens flyttbuss var packad till bredden med förnödenheter. St Nicolaiedagen var i antågande så vi hade även med julklappar till barnen på sjukhuset, särskolan och barnhemmen och de hem som vi skulle besöka. I Karlskrona när vi precis skulle rulla på färjan mot Gdynia så går bussen sönder.  7 tons packning måste packas om i ny bil. Med hjälp av flottans kavaljerer gick det smidigt. Men vi behövde mitt i natten - kaffe - och då tog vi en festis och hushållspapper och bryggde på så sätt kaffet.

Fram med smoothien - tömde den - satte i sugröret - klippte upp botten klädde med hushållspapper och vips så hade jag en kaffebryggare.  

Jag fick mitt kaffe till slut med något lite smak av ananas/banan men i alla fall.

Nu är första prioritet att åka och införskaffa en ny perkulator. Sedan njuta av en nybryggd kopp kaffe utan ananas/banansmak och återkomma till livet.

Vad vore livet utan kaffe? För min del en katastrof!

  

En vanlig onsdag i leijonets liv har startat! Denna dagen ett liv!


Ovido - Quiz & Flashcards