Alla inlägg under maj 2017

Av Leijon - 30 maj 2017 14:54

Denna gråa dag med regn har jag sysslat med lite undersökning av de nyaste inom new age (ta inte detta för allvarligt)

AT-ister

En nybildad sekt främst bestående av läkarstudenter. Sysslar mycket med healing och inuti-kroppen-upplevelser: Mantra: Två-alvedon-och-ring-mig-i-morgon-två-alvedon-och-ring-mig-i-morgon.

Protestanter

En sammanställning av äldre kvinnor, som förlorat en eller flera kroppsdelar. Väntar på kapten kroks återkomst.

Assatro

Utövarna kallar sig för nyckelbarn och försöker under sina samlingar komma till rätta med låsningar av olika slag.

Pressbyråtianer

Kallas ibland lite skämtsamt för "gottegrisar". Heliga platser: Järnvägsstationer. Heliga skrifter; Vecko-revyn och Häntextra

Cyklister

Enligt dessa går allt i cykler. Försöker förena DBS med PMS. Deltar i de stora mötena Vätternrundan och Kretsloppet. Drar gärna stora växlar på sitt budskap om att allt går igen.

Demokrater

Denna något förlegade sekt drar nu till sig allt fler rockmusiker. Dessa fastnar ofta i ett tvångsmässigt skickande av kassetter til skivbolaget. streemtjänster anses komma direkt från den onda makten.

Hulliganer

Hyllar fetman som ett heligt tillstånd. Ju fetare dessto heligare. Helig rit; Att äta.äta och äta. Heliga platser: Gatukök och pizzerior.

Vägganer

Är verkligen på tapeten. Kända för att under extatiska möten klättra på väggarna. Många av medlemmarna har dock lämnat sekten efter att ha satsat för hårt och gått in i väggen. Helig plats:Wall street. Heliga skrifter: Väggtidningar och väggalmanackor.

Musselmaner

Ett slutet sällskap, där alla tiger. Väldigt svårt att komma innanför skalet på medlemmarna. Söker efter pärlorna i tillvaron. Helig föda: Pizza Marinara

Yogga

Medtitationsform som innebär att man försätter sig i trans genom långsamt springande gärna i säckiga bomullskläder.

Tjabanism

Ungdomlig trend med religiösa undertoner. Syftar till att minimalisera kommunikationen med omvärlden. Mantra: tja-ba-läget-tja-ba-läget-tja-ba-läget

Medister

Medlemmar av en tysk sekt som praktiserar rena korvstoppningsmetoden. Ger ut tidningen Die Wurst.

Purétanter

Hyllar det lösa och fluffiga tillståndet framför det fasta. Försöker hela tiden pressa sig. Helig skrift: Första Mosebok.

 

Ja det var ett litet urval av det nyaste inom New age - allt är inte vad det synes vara! Finns all anledning att se spöken mitt på ljusa dan.

Av Leijon - 29 maj 2017 08:38

Det är så vackert ute nu och man kan bara njuta av allt skapelsen bjuder. Nu väntar sol och bad och härliga utflykter och grillkvällar i goda vänners lag och jag älskar`t.


Det fanns en tid när jag inte njöt av den antågande sommaren utan kände ångest och tomhet.

Jag fyllde varje ledig dag med något för att slippa möta ångest och hopplöshet. Ofta bröt jag min semester och började jobba tidigare p g a att slippa tänka. Förmodligen är detta en del av att jag nu är sjukskriven.

Kan inte sticka under stol med att det fortfarande känns i magtrakten när sommaren är på gång. Men tack vare att jag nu tagit fram allt i ljuset och jobbar med det är det inte lika smärtsamt längre.

Det är jobbigt för mig att ha tomma dagar annars också. Det stora problemet är att jag måste ha tomma dagar annars orkar inte jag och framförallt min hjärna med tillvaron. Men det är svårt för då kommer den förödande ensamheten som jag ofta längtar efter men ändå inte kan hantera - återvändsgränd.

Det är svårare nu när jag inte kan slappa med att läsa en god bok för koncentrationen är borta. 


Tänk på att det kan finnas personer i din närhet som verkligen inte kan hantera sommaren men håller ett krampaktigt tag i den mask som finns för att ingen ska se. Kanske säger personen att den är upptagen och har inte tid. Ibland är det inte sant - det är bara ett tappert försök att verka normaliserad. Att passa in i mallen.

Det finns många som kämpar tysta kamper i sitt inre men har ett glatt yttre. Det finns dom som inget hellre vill än att följa med på resor men kanske inte har råd även om personen alltid bjuder stort och köper mycket presenter. Allt för att vara normaliserad.



 

Det finns personer som inget hellre vill än följa med ut i båten eller bada men skäms så mycket för sin kropp att den artigt tackar nej på grund av full almanacka. Allt för att vara normaliserad.

Det finns personer som inget hellre vill än att få gå på konserter men inte har råd eller inte klarar av ljudnivån. Den personen är inte tråkig utan ensam med sin kamp.

Det finns personer som inte har råd att köpa nya fina sommarkläder och känner därför sig utanför på fester och andra stora tillställningar att den avstår. Det normala är för dyrt.

Jag skulle kunna vara denna person eller kanske du är den personen.


Det jag vill säga till den personen är; Var ärlig mot dig själv och mot din omgivning! Du är inte normaliserad DU ÄR UNIK och det är helt fantastiskt. Det finns bara EN som du! Säg som det är, våga be om hjälp! Våga lägga korten på bordet. Du har allt att vinna!

 

Min bästa väninna och bonusdotter och barnbarn och hela min knasiga storfamilj betyder oerhört mycket för mig samt alla goda nära vänner som finns i min närhet. Tack för att ni finns!! Ni vet att jag inte är normaliserad utan helt unikt knäpp och det står jag för!!

Av Leijon - 28 maj 2017 08:42

Nu har jag inte bloggat på några dagar! När man lider av hjärntrötthet så får man välja lite. Jag har haft två underbara dagar med goda vänner som kan ta mig som jag är och att jag inte orkar städa.

I fredags träffades vårt underbara "paltgäng" till en grillkväll hos mig men alla bidrog med olika goda ting. Ett gourmetknytkalas. På menyn: Fördrink; äpplemust och mojito, Kotletter som marinerats underbart gott. Lugnåsgrillare och bratwurst. Ljummen potatissallad med potatis, sparris och sockerärtor, Parmesankräm, fyllda champinjonhattar, majs, underbart god sallad med fetaost, dricka bröd och öldoppad ost. Till efterrätt ett grymt god rabarberkaka med vaniljsås och kaffe!

Ja ni gissade rätt; vi var mätta!!

Så härligt att sitta och prata om stort och smått och bara vara! Är så glad att få vara en del av detta gäng - känns verkligen som syskon.


Igår var jag hos en god vän på symöte. Vi är också ett gott gäng som verkligen har kul ihop och pratar och skrattar och fikar och handarbetar lite där emellan. Ni betyder också mycket för mig - att bara få vara som man är - det är inte alla förunnat att ha en sådan gemenskap.

Tack bästaste väninnan ( söstera mi)för att du körde till symötet igår annars hade vi nog hamnat någon annanstans än i Skara.  

Tack Barbro för tipset på macka med Philadelfiaost och sallad och diverse frukter - så himla gott!!!Och brödet - mums! För att inte tala om rabarberpajen med vaniljsås! La sig som bomull kring låren.


Idag blir det en väldigt lugn dag i tysthet och mol allena. Jag behöver verkligen det för att återhämta mig så att veckan som kommer funkar.

Ta vara på varandra därute!! Ett stort grattis sändes också till alla underbara mammor och bonusmammor därute! Njut av mors dag i äppleblommens tid!!

 


Av Leijon - 25 maj 2017 13:34

Ja där stod dom - lärjungarna och tittade upp mot himlen och fastän Jesus hade förklarat detta för dom så förstod dom inget. Vad var det som hände? Han bara försvann!! Vad gör vi nu?!


Lite vilsna som vi många kan känna idag! Vad gör vi nu? Terrordåden som avklöser varandra, naturkatastrofer, krig och krig och krig och oskyldiga dödas för ingenting osv. 

Många har idag startat med gökotta tidigt i Guds fria natur. En dag som denna fäster vi blicken mot himlen och undrar i bön; Herre, vad gör vi nu?

 

Att leva nära Jesus med ögonen fäst på Gud och hjärtat mot himlen kan vi svara på den frågan; Gå dit hjärtat leder dig!

Det är också en titel på en bok av Susanna Tamaro. Rekomenderas varmt.

En berättelse om tre generationer kvinnor, om kärlek och sorg, om vad som går i arv och hur svårt det är att ha en ärlig relation till sina barn, till sina föräldrar och till sin älskade - fast man inte önskar något högre. LÄS DEN!!!


Vänd blicken mot himlen och lyssna till ditt hjärta för därifrån utgår livet!!


Av Leijon - 24 maj 2017 12:12

Vi lever i "nuismens" tid. Förenklingen och det entydiga språket har störst plats. Ett språk med en egen uppfattning, värdeskala om människans och hennes behov.

Dagens tungotal; journalismen reducerar efter egna principer, den skuggar efter  eget godtycke.Politekier och myndighetspersoner ivrar över att få tala genom media, politikens bestäms i ett helt annat rum än i de demokratiska instutitionernas. Forskare visar på sambandet mellan medias förstärkning och demokratins försvagning.

Varje tid har sin elit som anger språk och perspektiv. Prästernas tid avlöstes i västerlandet av jkonstnärernas som i sin tur avlöstes av vetenskapens och som nu avlösts av mediaaktörernas tid.

Mot vår vilja intas tänkandet och våra liv av den nya elitens ord och val. Någon annan väljer åt oss. Ögonblickets ideologi är nu de flestas förutsättning. När Gud skapade oss skapades vi med en egen vilja - hur står det till med den idag? När vi väljer bort kristendomen som ideologi i våra liv så väljer vi också bort den fria viljan.

 

Teologiska omdömen, rika och viktiga erfareneheter har gjorts omorderna och pedagogiska och etiska principer har förlorat sin auktoritet- Dagens dödsförklaring lyder;Att förlora i aktualitet - nuismen bestämmer!

Bibelläsaren känner till förklaringens berg. Jesus tog med sig tre lärjungar upp på ett högt berg för att få lugn och ro och kunna se.Han visste tydligen att i den stora massans samling är inte en plats för överblick och uppenbarelser.

Men idag är vi nuets fångar och vi fruktar för undergången. Upplevelsehysterin drabbar den stora mediagenerationen. Bakom hörnet väntar det triviala. Zappoandet är den dialog media lockar oss in i. Världen, ideologier, traditioner, föräldrar, lärare och religioner ingår i det som är utbytbart.

Vår äldre generations livsform var PILGRIMSSKAPET; de planerade långsiktigt och vandrade målmedvetet enligt en tidigt bestämd ideologi utan påverkan utifrån. Dagens ungas livsform däremot är turistens och luffarens som inte vet hur länge han kommer att stanna där han befinner sig. Det han säkert vet är att uppehållet blir tillfälligt. Det angenäma jagas! Turisten avstår från att ta hänsyn till inhemska problem och känslor, de egna önskningarna styr turistens steg. Det korta ytliga mötet förenar luffaren med turisten - ett Icke-möte.

Utbytbarhet och ytlighet är ledord i av idag.  


Av Leijon - 22 maj 2017 17:36

Guldet blev inte till sand utan en verklighet! Vi vann HockeyVM!..............när man tänker efter en stund så är det bra märkligt att en idrott - ishockey - kan  bli så viktigt! Laget träffar kungafamiljen, stadsministern är på plats och en massa människor hyllar dessa "hjältar".


Är det rätt proportioner? Visst är det kul och jag var en av dom som satt och kollade matchen och bet på naglarna, men handen på hjärtat - är det SÅ viktigt!?


Vad är det som gör att vi engagerar oss så stort i idrott? Varför är det så viktigt för oss att just en svensk tar medalj? Jag har inget bra svar men nåt måste det ju vara. Vore verkligen kul om ni som läser detta kommenterar vad ni tror.


 

Av Leijon - 21 maj 2017 10:01

Idag är det bönsöndag!Börjar med knäppta händer och en tacktanke för allt jag har! Sedan blir det kaffebönor i flytande form.

Längre fram kanske jag ska sätta blomsterbönor. Men det blir inte bruna bönor till middag där går gränsen! Skämt åsido.

Idag är det konfirmationer lite överallt. Många ungdomar att be för! Jag tänker särskilt på David och Edvin som jag känner som idag bekräftar sitt dop! Jag lovar att det är bland det bästa man kan göra!  Bless!

Hjärtats nyckel heter BÖN  


Om jag tänker lite till så behöver det bes mycket!! Bönen gör skillnad för Gud hör bön och handlar - våga tro det!!

Om du inte vet hur du ska göra och kanske aldrig gjort det förut så är det bara att vara i tysthet med fokus på vår Gud. Annars är det bara att låta orden flöda fritt, inget är rätt eller fel. Gud hör alla våra böner det kan du vara säker på. Tysta eller högljudda, Fint formulerade eller lästa, svåra ord eller enkla......alla böner är välkomna!


Vad du gör är att öppna upp ditt hjärta för LIvet själv. Du blir lyhörd för ditt hjärtas röst för där finns en liten bit av Gud - du är ju skapad till Guds avbild. Du är en ädelsten i Guds hand! Oändligt värdefull!


Jag tror vi är många som knäppt våra händer under täcket och sänt en tanke till Gud i svåra stunder. Våga göra det även när allt är som vanligt! Vi behöver Gud i våra liv - vem ska vi annars lita på?


Gud säger: Jag är vägen, sanningen och livet! Detta gör det enklare för mig som människa att leva mitt liv om jag lyssnar in vad Gud har att säga till mig.


Nu får det bli fler kaffebönor!!





Av Leijon - 20 maj 2017 11:34

Ja jag säger då det. Tyngdlagen vad ska den vara bra för? Ja, ja jag vet att det är bra att vi inte måste sväva tyngdlöst som i rymden osv.

Men idag när man nått den aktningsvärda åldern av 55 så är det en sanning att tynglagen sätter sig mer på vissa ställen på kroppen, men det var egentligen inte det jag skulle skriva om idag, utan mitt fantastiska tårtbak.

Min dotter fyllde år i veckan och vi ska fira henne i eftermiddag. Eftersom hon har fullt upp med heltidsjobb, småbarn och fibromyalgi så fixar jag tårtan.

Jag bestämde mig för en hallonmoussetårta- Det blev väl bra - grunden sen skulle jag dekorera den med mycket färska bär och grädde.

 

Hittade svenska jordgubbar på torget - så fantastiskt goda!! Blåbär och hallon fick köpas på coop.

Hem och dekorera. La på bären och började spritsa grädden på kanterna. När jag gör ett vrid på tårtan ramlar  den spritsade grädden ner! Svor en ramsa och tryckte fast den och spritsade fint ovanpå.

In med hela tårtan i kylen.

Tittar till den efter ett tag - då ligger all den spritsade grädden som en krans runt längst ner på hela tårtan. Ja ja smaken är det väl inget fel på hoppas jag! Bären sitter fast ovanpå i alla fall.

Ytterligare en Melkerdag i mitt liv - hoppas att den inte fortsätter!


Jag dimper tungt ner i stolen på altanen med en mugg kaffe i handen. Också en del av tyngdlagen - att dimpa ner i stolen alltså.  

Ovido - Quiz & Flashcards