Alla inlägg den 5 maj 2017

Av Leijon - 5 maj 2017 16:13

Vi lever i ett kristet land, trot om du vill men så är det!
Kyrkoåret är en rytm för kyrkans gudstjänster som passar bra att leva i även om du inte är kristen. Ta bara rubriken och fundera en stund. Vägen till livet....hur ser den ut?
Behöver jag vägledning? Jag är ju vuxen jag borde ju ha koll på läget! Jag är myndig och får göra som jag vill! Jag är ju fri och får tänka och tala som jag vill så länge jag inte skadar någon eller något.
Behöver jag vägledning? Ja jag tror det att den vuxna människan mer än någon annan. Jag anar i möten med olika personer att det finns en stor vilsenhet när det gäller meningen med livet, om rätt eller fel om mina behov och andras rättigheter.
När de gamla vägledarna försvann uppstod nya. Utan vägledning har vi svårt att finna sammanhang i tillvaron. Psykisk ohälsa ökar ständigt!
Behovet av vägledning är så stor att marknaden är öppen för alla slags aktörer: dieter, astrologer, schamaner, nyandlighet, yoga, mindfullness osv.
Men var hittar jag en vägledare som inte förtrycker, manipulerar, överför egna tankar eller skapar egen vinning på det?
Jesus går före och säger; följ mig! Han är fylld av tillit och kärlek. Vi är skapade till att ge och ta emot villkorslös kärlek. Vår tro är inte perfekt men vi är trotsigt optimistiska. Det finns en himmelsk ledstjärna och ett hjärta i tillvaron. Det är fascinerande och befriande att låta sig vägledas av en levande Gud.
Våga låta dig vägledas med friheten i behåll!

Av Leijon - 5 maj 2017 09:39

Nu blir det lite bloggande igen. Det har varit mycket för min trötta hjärna ett tag och kroppen har också sagt ifrån så värken har gjort att sömnen varit på annan plats än hos mig. MEN nu är jag igång igen!

Igår kväll skulle jag en sväng till min bonusdotter - hon behövde låna symaskinen. Strax efter 17 skulle jag komma för då hade de kommit hem. Jag blev lite sen. Men när jag kör fram bilen kommer 2 stycken barn springande och ropar HEJ JAG HAR LÄNGTAT EFTER DIG!!

Barnbarnen 4 och 1,5 är det bästa jag har och det värmer verkligen hjärtat att vara så efterlängtad! Vi busade mycket och det straffar sig i kroppen idag men det är det värt.


Funderar lite på Vem längtar efter dig? och vem längtar du efter? Ibland tror jag vi ska stanna upp i livets karusell och ställa oss frågan och inte bara det utan göra slag i saken. Säg till personen du längtar efter att du gör det! Inte för att ge dåligt samvete utan för att visa att just den personen är viktig i ditt liv.


Jag tror också att det är nyttigt att längta. Att ha någoting/ någon att vänta på - längta efter. Det väcker min förväntan på ett positivt sätt och jag har något att se fram emot. Det ger vardagen drivkraft!


Jag och min bästa väninna bokar in lite roliga saker då och då- Det kan vara att grilla, gå på marknad,utflykt till nån närliggande ort, plocka svamp och bär, bada, handarbeta, konserter osv 

Dessa små roligheter sätter verkligen guldkant på tillvaron och jag är så tacksam för dessa.   


Är också oerhört glad för "Paltgänget" - som fixar roliga och goda träffar. Sist fungerade det inte att vara med för min del och jag var verkligen ledsen för det. För det gänget ger mig så mycket energi och glädje. Tack alla som finns i mitt liv!  

Några att längta efter!! 

                       

   


Ovido - Quiz & Flashcards