Alla inlägg den 19 maj 2017

Av Leijon - 19 maj 2017 16:28

Igår hade jag förmånen att få åka på en utflykt med bästa väninnan.  Vi rekade lite infölr en hemlig resa som vi ska göra och min väninna skulle träffa en kompis i Grästorp. Så vi landade i Nordstan; Grästorp.

Där åt vi underbara räkmackor och jag fick träffa en för mig ny bekantskap. En helt underbar människa och dessutom älskar hon blommor och trädgård lika mycket som jag.

 

Hon tipsade om ett ställe som sålde blommor för 25:-/st oavsett storlek. De små sommarblommorna kostade 6:-/st. Helt underbart. Vilket paradis för en blomälskare som jag. Där fanns också lite ovanligare sorter.

Tanten som ägde stället ihop med sin man var 80+ men det kunde man inte tro. Hon var så härlig. Hade en enorm humor och en härlig utstrålning.

Ja, jag bara älskade henne!! Hon delade också med sig av många års erfarenhet när det gäller växter. Jag frågade omen blomma som jag aldrig förr sett om den kunde sitta i fukll sol. Då sa hon; titta på bladen; är de ljusgröna då klarar de full sol. Är bladen mer mörkgröna - då är det halvskugga eller skugga som gäller.

Jag som har hållit på med trädgård som hobby i många år har aldrig vetat detta. Så enkelt!

 

Idag när jag planterat mina blommor har jag haft henne med mig. Så underbar - full av livsglädje! Sådan vill jag bli när jag är 80+....


Sedan läste jag på nätet att Italienska staten skänker slott, herrgårdar och gods som stått tomma om man kan uppvisa en plan för hur man ska bedriva en verksamhet där för turism eller pilgrimmer. Oj vad jag blev sugen! Skulle vilja ha ett center för pilgrimmer i Italien - det vore väl nåt?! Är det någon av mina vänner som är på?

Vad vore en bal på slottet...........................................

......................      




Ovido - Quiz & Flashcards