Alla inlägg den 13 maj 2017

Av Leijon - 13 maj 2017 09:56

 

Igår var det fibromyalgidagen. Jag har svårt att hålla koll på alla dagar som ska firas men denna ligger mig varmt om hjärtat när jag har både kompisar och min bonusdotter som drabbats av detta.

Min bonusdotter fyller 27 år idag. Hon är tvåbarnsmamma, jobbar heltid inom industrin, har växt upp i en dysfunktionell familj där hon tvingades att ta ett vuxenansvar tidigt för sina 2 yngre syskon. Hon blev ensamstående med sitt första barn med allt vad det innebär. Hon har varit stark och det är nog det värsta. Hon skulle tidigt sagt ifrån och fått hjälp för då hade det aldrig satt sig i kroppen.

Att ha värk är ett helt dagsverke. Oftast orkar man inte mycket mer än jobba och vara mamma. Ibalnd inte ens det. Förutom värken så tappar man koncentrationen och ord. Om någon kittlas eller tar tag  i dig så kan du trigga igång värken för flera dagar.

Hur mycket man än sover är man alltid trött!

Det värsta är att sjukdomen syns inte utanpå och många tror inte på när man säger att man har värk och oftast har man varit stark och det gör också att man biter ihop även dessa gånger.


Igår hämtade jag min bonusdotter vid jobbet och sedan åkte vi till dagis och hämtade yngsta barnet. Trots värk beundrar jag henne efter en hel dag på jobbet med hårt slit, Hämtade vi godingen på 1,5 år och sedan till affären och handla och hem och busa och laga mat. Eftersom sonen ville ut och leka var vi ute en sväng. Aldrig en sur min från henne trots att jag vet att hon har jätteont. Beundrar henne!

Dessutom idag när hon fyller år ska hon jobba både lördag och söndag. Ingen veckovila förrän nästa helg. Galet! Men det är så vårt samhälle ser ut idag - du ska vara effektiv och tillgänglig hela tiden.


Vart är vi på väg? Vart tar mänskliga värden vägen? Har du rätt att vara svag utan att kunna visa det synligt? Jag själv är drabbad av utmattningssyndrom och vet hur det känns när folk säger; du kan äl inte vara sjuk som ser så glad och pigg ut?! Det gör ont i själen när man känner sig som en urvriden trasa men försöker uppbringa lite kraft

Så vänner döm inte någon efter ytan!! Du har ingen aning om vad som finns under skalet!!

Ta hand om varandra!

 

Ovido - Quiz & Flashcards