Alla inlägg den 1 maj 2017

Av Leijon - 1 maj 2017 10:17

Ja så var det då maj månad! Igår skulle jag firat Valborgsmässoafton med goda vänner men min hjärna beslöt att "det ska du inte". Det var riktigt tråkigt att inte träffa mina vänner som jag gillar så mycket men sådant är livet emellanåt. Jag bråkade med mig själv in i det sista men när jag inte kom på hur micron fungerade insåg jag att det blivit för mycket och att köra bil var inte att tänka på.

Det blev avslappning och tystnad för att återhämta istället. Ja, ja, vad är väl en bal på slottet.................?!


Nu är det en ny dag och jag får säga att återhämtningen hjälpte lite grann. I eftermiddag tänds grillen här och min bästa väninna med dotter kommer hit och det fungerar säkert eftersom jag inte behöver satsa 110% - det funkar ändå.


Efter denna inledning ska jag ta mig an rubriken; sköna maj...........Denna dag har för mig varit en intensiv dag under hela min tonårstid då jag spelade flöjt/piccola i Mariestads Blåsorkester.

Dagen började alltid med vårrevelj kl 8.00 Vi gick från ett bostadsområde ca 2 km utanför centrum och marscherade genom gatorna fram till nya torget där vi höll en liten konsert och en eldsjäl höll vårtal.

Det var något visst med detta. Folk stod utmed vägen eller på balkongen och vinkade och var så glada! Oftast sken solen men det var grymt kallt.

 

Efter detta åkte jag hem och vilade lite för att kl 11 sätta sig i bussen och åka till ett litet samhälle utanför stan för att gå i bräschen för demostrationståget. Jag kan Internationalen och arbetets söner utantill! Undrar hur många verser arbetets söner har egentligen. Det var inte lätt att hålla ordning på.

Sedan blev det mat och kl 14.30 var det avmarsch för nästa demostrationståg genim Mariestad. På mitten av 70-talet ringlade tåget långt och det var flera hundra som gick med för att visa vad de ville kämpa för. 

Ett tips när man ska ut och fira är att ta varannan vatten - här gällde varannan internationalen. En marsch och sedan internationalen, en marsch, interantionalen osv.

Jag vet ett år när vi gick i snöstorm- Det var kallt. Snö i luften men det la sig inte på marken som tur var. Fingrarna var stela och jag vet när jag skulle drilla så gick det långsamt.

 

Ett annat år tappade jag alla noter och vi hade fått lära oss att vad som än hände skulle vi fortsätta marschera, så det gjorde jag och tänkte "hjälp" jag kommer inte kunna spela för jag kan inte någon utantill. Det gick inte många minuter förrän det knackade i ryggen och mina äldre mer vana orkesterkompisar hade fixat det hela. Tack för det!

   

Det var inte utan att jag kände mig lite stolt när man gick där i ledet och vi fick tillsammans glädja människorna i vår stad - sätta lite guldkant på tillvaron. Bernt Ekström vår ledare och dirigent var skicklig med fast hand och ibland tyckte många att han var sträng men det gav resultat. Vi var duktiga och vi kunde marschera. Vi vann tävlingar lite runt om i europa och det händer inte om man inte drillas och övar. Tack Bernt för ditt engagemang och för allt du lärde oss! Upplevelser som du hjälpte oss att få.

 


Hörde på radion att några demonstrationståg har blivit inställda p g a att de glömt att boka orkester och för skral uppslutning. Man kan undra vart tiden är på väg. Nazisterna demonstrerar och får stor uppslutning men vi vanliga arbetare och demokrater vi stannar hemma och stänger dörren och förfasas.

 




Av Leijon - 1 maj 2017 10:17

Ja så var det då maj månad! Igår skulle jag firat Valborgsmässoafton med goda vänner men min hjärna beslöt att "det ska du inte". Det var riktigt tråkigt att inte träffa mina vänner som jag gillar så mycket men sådant är livet emellanåt. Jag bråkade med mig själv in i det sista men när jag inte kom på hur micron fungerade insåg jag att det blivit för mycket och att köra bil var inte att tänka på.

Det blev avslappning och tystnad för att återhämta istället. Ja, ja, vad är väl en bal på slottet.................?!


Nu är det en ny dag och jag får säga att återhämtningen hjälpte lite grann. I eftermiddag tänds grillen här och min bästa väninna med dotter kommer hit och det fungerar säkert eftersom jag inte behöver satsa 110% - det funkar ändå.


Efter denna inledning ska jag ta mig an rubriken; sköna maj...........Denna dag har för mig varit en intensiv dag under hela min tonårstid då jag spelade flöjt/piccola i Mariestads Blåsorkester.

Dagen började alltid med vårrevelj kl 8.00 Vi gick från ett bostadsområde ca 2 km utanför centrum och marscherade genom gatorna fram till nya torget där vi höll en liten konsert och en eldsjäl höll vårtal.

Det var något visst med detta. Folk stod utmed vägen eller på balkongen och vinkade och var så glada! Oftast sken solen men det var grymt kallt.

 

Efter detta åkte jag hem och vilade lite för att kl 11 sätta sig i bussen och åka till ett litet samhälle utanför stan för att gå i bräschen för demostrationståget. Jag kan Internationalen och arbetets söner utantill! Undrar hur många verser arbetets söner har egentligen. Det var inte lätt att hålla ordning på.

Sedan blev det mat och kl 14.30 var det avmarsch för nästa demostrationståg genim Mariestad. På mitten av 70-talet ringlade tåget långt och det var flera hundra som gick med för att visa vad de ville kämpa för. 

Ett tips när man ska ut och fira är att ta varannan vatten - här gällde varannan internationalen. En marsch och sedan internationalen, en marsch, interantionalen osv.

Jag vet ett år när vi gick i snöstorm- Det var kallt. Snö i luften men det la sig inte på marken som tur var. Fingrarna var stela och jag vet när jag skulle drilla så gick det långsamt.

 

Ett annat år tappade jag alla noter och vi hade fått lära oss att vad som än hände skulle vi fortsätta marschera, så det gjorde jag och tänkte "hjälp" jag kommer inte kunna spela för jag kan inte någon utantill. Det gick inte många minuter förrän det knackade i ryggen och mina äldre mer vana orkesterkompisar hade fixat det hela. Tack för det!

   

Det var inte utan att jag kände mig lite stolt när man gick där i ledet och vi fick tillsammans glädja människorna i vår stad - sätta lite guldkant på tillvaron. Bernt Ekström vår ledare och dirigent var skicklig med fast hand och ibland tyckte många att han var sträng men det gav resultat. Vi var duktiga och vi kunde marschera. Vi vann tävlingar lite runt om i europa och det händer inte om man inte drillas och övar. Tack Bernt för ditt engagemang och för allt du lärde oss! Upplevelser som du hjälpte oss att få.

 


Hörde på radion att några demonstrationståg har blivit inställda p g a att de glömt att boka orkester och för skral uppslutning. Man kan undra vart tiden är på väg. Nazisterna demonstrerar och får stor uppslutning men vi vanliga arbetare och demokrater vi stannar hemma och stänger dörren och förfasas.

 




Ovido - Quiz & Flashcards