Alla inlägg den 9 mars 2017

Av Leijon - 9 mars 2017 09:34

Idag började jag dagen med min korta pratstund med Kickans matte Mona. Idag satt vi vid köksbordet och delade lite liv över en kopp kaffe - hon helt påpälsad för fortsatt promenad och jag i nattisen och tofflor och håret på ända, men vad gör det......mötet är viktigast. 

 

Att våga underträffa varandra i perfektion: Att våga släppa detta med; perfekt klädd, make upen på plats, hårstråna ligger riktigt, det ska vara välstädat och organiserat, inga dammtussar, inget skräp framme - det viktiga är ju ändå mötet med varandra! Glöm inte det! Vågar du så vågar andra - en bra devis! Det var ju detta som fick Gud att utvisa Adam och Eva ur paradiset. De gömde sig - de vågade inte visa sig så som de var. En mycket enkel tolkning av detta bibelställe säkert inte teologiskt riktigt men det bjuder jag på.

   


Nu till rubriken. Jag fick denna fråga igår; Hur vet man när man har en stark självkänsla? Jaa tänkte jag; Hur vet man det? Är det när jag känner mig trygg i mitt eget sällskap? Är det när jag vågar anta utmaningar? Är det när jag vågar säga vad jag tycker? Är det när jag gör som jag vill utan att bry mig om vad andra tycker?

Svårt att svara på. 

Tillslut kom jag fram till detta: 

Självkänsla är hur jag ser på mig själv som person med både svaga och starka sidor. En stabil självkänsla kan göra att jag vågar ta beslut som är bra för mig. Jag får större "makt" över mitt liv. När jag själv kan bestämma och påverka mitt liv är det lättare att få en bra självkänsla.

Självkänslan kan sjunka när jag känner att jag inte kan påverka mitt liv. Till exempel om man sökt jobb massor av gånger och bara för avslag eller om den du lever med bestämmer över ditt liv mer än du - då kan jag känna att jag inte duger.

Självkänslan kan vara starkare eller svagare i olika perioder och situatuioner men en stabil självkänsla märks  genom att:

- Jag känner mig ok även om inte allt är perfekt

- Jag kan göra bort mig och skratta åt eländet istället för att må dåligt av det.

- Jag har rätt att säga både  ja eller nej till saker

- Jag accepterar att alla inte kan gilla mig

- Jag vågar be om hjälp när jag behöver

- Jag känner att jag är värd att må bra och göra saker som får mig att må bra.

- Jag vågar prova nya saker

- Jag tycker det är ok att misslyckas ibland

- Jag står för den jag är, hur jag ser ut och vad jag tycker

- Jag kan erkänna misstag och be om förlåtelse om jag gjort någon illa.

 Detta leder till "självmedkänsla" att jag vill och kan vara snäll mot mig själv och ta mig på allvar. Det är jag värd!

 


Du vet väl om att du är värdefull, att du är viktig här och nu

att du ärälskad för din egen skull för ingen annan är som du










Ovido - Quiz & Flashcards