Direktlänk till inlägg 28 april 2017

Bara vara!?

Av Leijon - 28 april 2017 09:30

Igår var jag hos min läkare och fick beskedet att jag är sjukskriven  helt till och med 31 augusti! Det är med blandade känslor jag tog emot beskedet; Lättad för att vardagen verkligen inte funkar just nu, totalt knäckt över att jag inte kan göra rätt för mig. Nu får jag gilla läget och göra det bästa av situationen.

Lite tröstande tankar till mig själv och kanske även till dig:

Vi är inte skapade till att "bara vara" utan till att vara något, till att uträtta något, jag menar inte att man ska klättra på karriärsstegen utan man kan t ex vara generös, god medmänniska.  Som människa känner man sig inte värdefull om man inte gör något med sitt liv. MEN märk väl att vårt värde ligger inte i vad vi presterar.

 

Om självförtroendet är grundat i tron på att jag är skapad av Gud - då har jag fått ett antal gåvor och då vill jag åstadkomma något med dessa gåvor- Något som har bestående värde.

När vi gör något värdefullt ökar vår självtillit. Vi är så mycket mer än det vi gör MEN det vi gör utgör en viktig del av det vi är. Meningen med livet måste bli tydligt för oss. För att må bra måste livet bestå av lek, kärlek och arbete (inte nödvändigtvis lönearbete)eller som min käre Richard säger; We had to Love, laugh and live fully together.


Som en munk en gång svarade på frågan om du fick leva ditt liv en gång till hur skulle det se ut:

Jag skulle göra fler misstag!

Jag skulle släppa loss och vara mer avslappnad.

Jag skulle vara dummare/mer naiv.

Jag skulle resa mer.

Jag skulle vara tokigare.

Jag skulle klättra mer i berg.

Jag skulle simma mer i floder och se fler solnedgångar.

Jag skulle vandra mer och mer.

Jag skulle äta mer glass och mindre bönor.

Jag skulle börja gå barfota tidigare om våren.

Jag skulle åka mer karusell.

Jag skulle plocka fler tusenskönor.

Jag skulle se mig omkring och njuta av livet.

 

Så vänner - bloggläsare - gör din dröm/ önskan till en verklighet redan idag!! Det är aldrig försent att göra något nytt eller att göra något annorlunda.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leijon - 9 juli 2018 15:58


Så kom då äntligen lite regn. Får hoppas att det håller på ett tag! Är så trött på att orken tryter och kroppen värker ... måste gnälla lite..... trodde jag skulle baka idag men kroppen ville nåt helt annat. Så här ligger jag i sängen med yrsel o...

Av Leijon - 24 juni 2018 21:58


Nu var det längesedan jag skrev här. Men ska försöka på nytt att göra verklighet av en tanke. Sen jag skrev sist har jag blivit diagnostiserad med kroniskt smärtsymtom, utmattningssyndrom, ångestsyndtpm och PTSD. Svårt att tackla det när jag hade h...

Av Leijon - 24 februari 2018 10:05

Tycker att man kan kalla det vårvinter i slutet av februari när det är 6 minusgrader och strålande sol som faktiskt värmer. Nu har jag köpt fröer. En del ska förodlas, därför är det dags att skaffa det nu. När jag inget kan göra ute än så sysslar...

Av Leijon - 20 februari 2018 13:34

Idag faller sömnmedel stora flingor. Det är några minusgrader så snön kommer stanna kvar ett tag. Känner mig nöjd med gårdagens jobb när alla krukväxter fick ny fin jord. Det är inte bara plantorna som växer. Mitt barnbarn visade stolt upp en glu...

Av Leijon - 19 februari 2018 11:04

Dagen startade med snöfall ute och plantering inne - omplantering av krukväxterna. Nu är köket sanerat och blommorna klara så nu kan de växa så det knakar. Dags för en kafferast och njuta av att detta arbete är gjort. Blir nog en promenad senar...

Ovido - Quiz & Flashcards