Alla inlägg den 1 april 2017

Av Leijon - 1 april 2017 09:53

Idag blir det kalas! Bästa goaste gänget kommer hit och vi ska fira mig! Betoningen ligger dock inte på presenter och sådant utan att vi har en anledning att träffas och ha kul tillsammans. Vi brukar spela spel och det brukar mynna ut i många tokigheter och skrattanfall!

 

Jag har olika grupper av vänner och vi hittar alltid anledningar att träffas det kan vara pyssel, äta och dricka gott, pyssel med barnen, handarbeta, be, bada och sola, åka till ullared, se melodifestivalen, laga julgodis, vandra i skogen och plocka bär och svamp det finns många många fler förslag men det kan också bara det att man träffas över en kopp kaffe.

I ett av gängen försöker vi underträffa varandra så det inte blir för mycket för den som ska hålla i det. Vi hjälps åt och gör det enkelt för det viktigaste är ändå att träffas!


Jag gillar att baka och laga mat och tycker det är roligt att bjuda. Däremot hatar jag att städa så då kan ni gissa var jag lägger mitt krut någonstans. Tar man det som det är, är alla välkomna! 

Just nu när jag är sjukskriven orkar jag inte alltid umgås och då får man bereda sig på ett nej men välkommen tillbaka när jag har en bättre dag.

 

Jag ska bjuda på mina bästa recept när det gäller kakor och matbröd: Testa gärna!


Råg painriche

8 st lika långa som plåten!

1 liter ljummet vatten (37 grader)

1 msk socker

100 g jäst

1 tsk salt

1 ½ liter rågsikt

ca 9 dl vetemjöl

Rör ut jästen,salt och socker i lite uta vattnet. Tillsätt resten av vattnet och mjölet. Arbeta till en smidig deg. Låt den jäsa 20 minuter i bunken.

Ta upp degen och knåda den och dela den i 8 delar. Rulla varje bit till en längd lika lång som plåten. Lägg 4 st på varje plåt. Skär skåror i brödet. Låt jäsa 45 minuter. Grädda i 250 grader i ca 12-15 minuter.


Brysselkex

ca 100 st

ca 1 liter vetemjöl

2 dl socker

4 tsk vaniljsocker

400 g smör eller margarin

Färgat strösocker

Blanda alla ingredienser utom det färgade sockret till en deg. Forma degen till rullar ca 4 cm tjocka. Rula dem i det färgade sockret och ställ dem kallt en stund.

Skär rullarna i ca 0,5 cm tjocka skivor. Grädda i 175 grader ca 12-15 minuter.

 

Ljus kladdkaka i långpanna

4 st ägg

200 g smält smör eller maragarin

6 dl vetemjöl

6 dl socker

1 tsk vaniljsocker

Dekoration: ca 400 g bär eller rabarber

Rör(obs! Inte vispa) ihop alla ingredienser. Bred ut smeten i bakplåtspappersklädd långpanna. Strö över bär. Grädda i 175 grader ca 30 minuter. Den ska vara lite kladdig.

Ovido - Quiz & Flashcards