Direktlänk till inlägg 14 april 2017

Ett steg åt sidan

Av Leijon - 14 april 2017 21:35

Det är ett mänskligt privilegium som man kan kalla att ta ett steg åt sidan. Man ger sig en chans att reflektera över vad som händer. Detta steg åt sidan ger perspektiv på tillvaron. Man kan ta detta steg åt sidan vid olika tillfällen t ex på morgonen innan dagen börjar och på detta sätt konfrontera sin rytm i livet och hitta dagens utgångspunkt,

Man kan ta detta steg åt sidan på bussen, i bilen, på löprundan osv.

Att medvetet använda några minuter varje dag till att reflektera över det som händer, vrida perspektiven rätt böja sitt liv en liten bit in mot Sanningen och Livet. För mig som är kristen handlar det ofta om en stund tillsammans med vår Herre.

Detta steg åt sidan kan ha olika bottnar. Det jag kan vinna är nya perspektiv över mig själv och mitt liv. Det är lätt att börja sitt liv som original men raskt vara på väg att bli en kopia. Det finns så mycket i vår omgivning som fräter på originalet och får oss att ställa oss in i ledet bland vänner och kollegor, men också samhället istort att bli politiskt korrekt.

Med ett steg åt sidan kan vi få möjlighet till regelbunden reflektion som gör att jag vågar välja mitt liv och fortsätta tända mitt ljus - kosta vad det kosta vill!

I steget åt sidan kan verkligheten få starkare konturer och människorna tydligare färger och jag kan avkoda Guds plan med mitt liv lättare.

Det finns ett rop hos oss alla som vårt höghastighetsliv kan tysta ner. Jag kan tappa greppet om mitt sanna jag. Det är med ett steg åt sidan som de stora frågorna får plats i mitt liv ocg ges möjlighet att påverka inriktningen på mitt liv.

Långfredagen ger mig alltid inte bara ett steg åt sidan utan ett stort kliv. Jag står inför det störta undret som någonsin har hänt. Någon dog för mig! Det är stort!!

 

JAG ANAR LJUSET. JAG ANAR LIVET - DET NYA LIVET!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leijon - 9 juli 2018 15:58


Så kom då äntligen lite regn. Får hoppas att det håller på ett tag! Är så trött på att orken tryter och kroppen värker ... måste gnälla lite..... trodde jag skulle baka idag men kroppen ville nåt helt annat. Så här ligger jag i sängen med yrsel o...

Av Leijon - 24 juni 2018 21:58


Nu var det längesedan jag skrev här. Men ska försöka på nytt att göra verklighet av en tanke. Sen jag skrev sist har jag blivit diagnostiserad med kroniskt smärtsymtom, utmattningssyndrom, ångestsyndtpm och PTSD. Svårt att tackla det när jag hade h...

Av Leijon - 24 februari 2018 10:05

Tycker att man kan kalla det vårvinter i slutet av februari när det är 6 minusgrader och strålande sol som faktiskt värmer. Nu har jag köpt fröer. En del ska förodlas, därför är det dags att skaffa det nu. När jag inget kan göra ute än så sysslar...

Av Leijon - 20 februari 2018 13:34

Idag faller sömnmedel stora flingor. Det är några minusgrader så snön kommer stanna kvar ett tag. Känner mig nöjd med gårdagens jobb när alla krukväxter fick ny fin jord. Det är inte bara plantorna som växer. Mitt barnbarn visade stolt upp en glu...

Av Leijon - 19 februari 2018 11:04

Dagen startade med snöfall ute och plantering inne - omplantering av krukväxterna. Nu är köket sanerat och blommorna klara så nu kan de växa så det knakar. Dags för en kafferast och njuta av att detta arbete är gjort. Blir nog en promenad senar...

Ovido - Quiz & Flashcards