Alla inlägg den 8 november 2017

Av Leijon - 8 november 2017 08:08

När jag gick en av mina utbildningar fick vi utmaningen att under en vecka verkligen uppmärksamma vilka ord och uttryck vi använde och fundera över vad de orden verkligen betydde.
Det uppdagades att vi genom vårt användande ibland urvattnar ordets värde. Ta ordet älska; det använder vi ofta istället för gilla. Det har mist sitt värde. Liksom ordet ångest; den som har haft riktig ångest vet att det innebär något helt annat än att få ångest över vilken klänning man ska ta på sig.
Ja jag skulle kunna göra listan lång.

Efter detta har jag utmanat mig att leva med ord; att under en viss tid ha några ord att fundera extra på. Faktiskt riktigt kul och givande. Dessutom gillar jag ordvrängeri så här bjuder jag på några dåliga skämt:

Om en hund gillar glass då ska den heta dogglass.

- Jag har köpt en hare.
- Har du?
- Han heter göran.
- Gör han???



Ibland när man ser på tv eller lyssnar på radio blir jag bedrövad över hur man var och varannat ord använder en svordom eller något amerikanskt inneord. Varför?
Är det brist på ordförråd eller dålig uppfostran?
En sak är säker att det utarmar vårt språk. Så alla; ta ert ansvar och tänk på hur ni
kommunicera och uttrycker er. Lev med ord och lär er ordens verkliga innebörd och djup. Upptäck något fantastiskt!

En sista vits:
Vad heter det när fiskar slåss?
- Fiskespö?

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards