Alla inlägg den 2 juni 2017

Av Leijon - 2 juni 2017 14:30

Jag håller på att röja lite hemma. Jag älskar böcker och har väldigt svårt att göra mig av med mina små darlingar. Nu har vjag kommit till en låda med gamla skolböcker och vad hittar jag; Jo min första läsebok som kort och gott hette "Första boken". Jag började första klass 1969 och minns med glädje berättelserna om Li och Lo - mumintrollets kusiner säkert av utseendet att döma.

 

Jag kan inte låta bli att göra en uppdatering av dessa betättelser. Så varsågoda här kommer Li och Lo återkomsten!


Li och Lo på torget satt. De talade om familjen.

- Far är rar, sa Li.

- Far är sällsynt sa Lo

- Far är karl, sa Li

- Far är mor, sa Lo

- Har mor ny man? sa Li

- Far har ny man sa Lo

- Men mor ror? sa Li

- Mor är bror, sa Lo

- Bor du med far eller mor? sa Li

- Varannan helg, sa Lo

- Och däremellan? sa Li

- Med min bror, sa Lo

- Bror är stor, sa Li

- Bror har kjol, sa Lo

- Vad hände med kärnfamiljen? sa Li

- Den blev kärnfri. sa Lo


Li och Lo på månen satt. De såg mot jorden.

- Den är vacker, sa Li

- Den ser sur ut, sa Lo

- Det är Ph, sa Li

- Menar du Lena Ph? sa Lo

- Jag menar PH-värdet, sa Li

- Vem är det surt på? sa Lo

- Ph-värdet är surt på vattnet, sa Li - på gräset och på träden.

- Vad har de gjort för ont? sa Lo

- Inget. Det är människorna som gjort det, sa Li

- Varför är då inte PH-värdet surt på dom? sa Lo

- Det är det, sa Li speciellt i magen och hos Thrump.

- Vad ska då människorna göra? sa Lo

- Äta mera basmat, sa Li


Li och Lo på bussen satt. De talade om ungdomen

- Jag är ung, sa Li

- Jag är yngre, sa Lo

- Vi är dagens ungdom, sa Li

- Vi är morgondagens förtitalister, sa Lo

- Vi skapar K-samhället, sa Li

- K som i kultur? sa Lo

- Nej, sa Li. K som i Kaka

- Den som alla måste dela på, sa Lo

-  Den som vi både vill äta och ha kvar, sa Li

- Är vårt öde hembakat? sa Lo

- Nej, köpt, sa Li  - framtiden är ett Singoalla.

- Är framtiden rund? sa Lo

- Framtiden är dubbel, sa Li

- Både-och liksom? sa Lo

- Nej dubbel, sa Li med vaniljkräm och sylt emellan.

- Jag vill bli ballerina, sa Lo

- Vi är generation Kex, sa Li


Li och Lo på krogen satt. De talade om Gud.

- Jag är Gud, sa Li

- Är du Thomas Di Leva, sa Lo

- Alla är Gud, sa Li

- Du menar att Allah är Gud?, sa Lo

- Du är Gud, sa Li

- Jag är Lo, sa Lo

- Alla vägar bär till Gud, sa Li

- Bor Gud i Rom?sa Lo

- Gud bor i oss alla, sa Li

- Han kan inte vara kräsen, sa Lo

- Vi äger alla den gudomliga kraften, sa Li

- Är du Buddist? sa Lo

- Jag är synkretist, sa Li

- Vad gör en sådan? sa Lo

- Plockar russinen ur kakan, sa Li

- Äter man för mycket russin blir man lös i magen, sa Lo


Nu har Li och Lo filosiferat lite över nutiden. Ta det för vad det är, med en nypa salt men ändå med en gnutta allvar och eftertanke.

 



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards