Direktlänk till inlägg 26 april 2017

Generationslärande!

Av Leijon - 26 april 2017 08:52

 

Morfar och hans bror


Jag har plockat mycket i bilder ett tag. Mycket foton att få ordning på. Stannade upp inför några bilder där jag sitter i min morfars knä och ett när jag plockar bär i skogen med min mormor.

Kom att tänka på att de har lärt mig mycket klokskap i livet. 

Morfar sa alltid - Det bästa i livet är gratis! Det ligger mycket sanning i det. Han visade också hur man gjorde olika saker genom att jag fick vara med och göra. Min mentor! Vi öppnade fönstren på gurklisten. Jag snickrade i snickarboden och då kom ibland hans stora trygga hand ovanpå min och han visade mig hur man skulle hålla för att det skulle gå lättare. Han sa inte så mycket utan var högst närvarande i mitt liv och jag fick dela det med honom.

Mormor lärde mig mycket om matlagning och bakning. Hennes stolthet över en full källare med inlagda grönsaker, frukter och bär glömmer jag aldrig. 

Hon hade en speciell känsla i fingertopparna hur en deg skulle kännas för att vara bra. 

Hon lärde nmig också mycket om social kompetens. Hon hade ett fantastiskt varmt hjärta för människor och kunde prata med alla och gjorde det också även med personer som kanske inte sågs med bida ögon. För mormor var alla lika värda och att hjälpa andra var en självklarhet.

Utav mina morföräldrar fick jag också lära mig pengarnas värde och att man inte skulle köpa på avbetalning. Det är inte ditt förrän du har betalt det - glöm aldrig det!! Det har jag alltid i mina öron när jag står inför någon investering.

Nu är jag bonusmormor till två små godingar. De lär mig också saker som att aldrig tappa förundran och glädje över små saker, att ta vara på tiden när vi ses. Att vara här och nu! Villkorslös kärlek!


Jag hoppas att jag också kan ge något till någon genom att vara den jag är.

Du är en lärare, pedagog och mentor fast du kanske inte tänker på det därför är det viktigt att vi tar ansvar för våra handlingar och dessutom tar vara på varandras kunskap. Har du en äldre generation i din närhet - ta vara på deras kunskap medans den finns - den ger perspektiv.


Jag och min bror hos mormor och morfar  

Mina barnbarn 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Leijon - 9 juli 2018 15:58


Så kom då äntligen lite regn. Får hoppas att det håller på ett tag! Är så trött på att orken tryter och kroppen värker ... måste gnälla lite..... trodde jag skulle baka idag men kroppen ville nåt helt annat. Så här ligger jag i sängen med yrsel o...

Av Leijon - 24 juni 2018 21:58


Nu var det längesedan jag skrev här. Men ska försöka på nytt att göra verklighet av en tanke. Sen jag skrev sist har jag blivit diagnostiserad med kroniskt smärtsymtom, utmattningssyndrom, ångestsyndtpm och PTSD. Svårt att tackla det när jag hade h...

Av Leijon - 24 februari 2018 10:05

Tycker att man kan kalla det vårvinter i slutet av februari när det är 6 minusgrader och strålande sol som faktiskt värmer. Nu har jag köpt fröer. En del ska förodlas, därför är det dags att skaffa det nu. När jag inget kan göra ute än så sysslar...

Av Leijon - 20 februari 2018 13:34

Idag faller sömnmedel stora flingor. Det är några minusgrader så snön kommer stanna kvar ett tag. Känner mig nöjd med gårdagens jobb när alla krukväxter fick ny fin jord. Det är inte bara plantorna som växer. Mitt barnbarn visade stolt upp en glu...

Av Leijon - 19 februari 2018 11:04

Dagen startade med snöfall ute och plantering inne - omplantering av krukväxterna. Nu är köket sanerat och blommorna klara så nu kan de växa så det knakar. Dags för en kafferast och njuta av att detta arbete är gjort. Blir nog en promenad senar...

Ovido - Quiz & Flashcards